Hai... :)

It's been 2 years since my last post. Hehe. I guess i'm back :)

Some people..

"Why do you want to be a housewife? We raise you up until you complete University!" 
"If you become a housewife, you are wasting our time and money sending you to school!"
"Now you are a graduate, you should have a career instead of wasting your education by being a housewife"

Sounds strange? This is a common discourse heard by many educated women when they decide to put their careers aside to be a homemaker.
There are many young mothers in such dilemma. What is really needed is the shift in focus. Let's look at this differently. It's not a waste for your grown-up daughter to be a housewife. She's your grand children's first university. Your grandchildren's first teacher, guide and mentor of life. We raise our children to serve God, not serve us. Let's make it easy for these mothers to raise their kids in this challenging times. Don't give them the burden of guilt if they decide to be homemaker. Who knows, her status is probably higher in God's Eyes than the status of those women of high careers.

resepi isteri solehah 3

Wahai suami dan isteri, jangan TERLALU cintakan pasanganmu, MELEBIHI cinta mendapat redha Allah, kerana kecintaan melampau kepada pasangan itu mampu menjadi RACUN lalu menjadi beban tidak baik kepada pasanganmu kerana cinta ekstrem sebegitu itu BUKAN FITRAH yang dituntut oleh Allah SWT. Cinta itu juga mungkin membawa ketidakpatuhan kepada agama, semua itu kerana cinta kepada manusia melampaui Allah dan RasulNya. Firman Allah Ertinya :

"Katakanlah: ""Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah LEBIH KAMU CINTAI daripada Allah dan Rasul-Nya dan (dari) berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya."" Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik." (Surah At-Tawbah : 24)

Imam Al-Qurtubi, menghuraikan maksud 'tunggulah' dalam ayat duatas bermaksud, suatu ancaman akan datang kepadamu kehinaan, kesedihan. Termasuk juga ujian perasaan yang tidak tertanggung. Ini semua kerana ia sudah terkeluar dari fitrah tuntutan.


dari FB Ustaz Zaharuddin :)


Isteri yang solehah akan sentiasa meletakkan Allah & RasulNya ditempat yg sepatutnya.
Priorities in love : 
1. Allah
2. Prophet Muhammad SAW
3. Husband

"pasangan yang paling mencintai Allah akan paling mendalam cintanya terhadap pasangannya..."
jadi, sesiapa yg mencintai Allah, sudah pasti dia akan melayani pasangannya dgn sebaiknya demi mendapat redha Allah yg dicintai..
islam itu cukup..islam itu indah..islam itu cukup indah..

yang soleh..

Assalamualaikum wbt..

Harini hatiku berbunga-bunga di sertai rasa syukur ke hadrat Ilahi..
Berpeluang mengikuti pengajian Kitab Riyadus Solihin oleh seorang yang amat aku kagumi kefaqehan beliau dalam ilmu agama, Dr Maza. 
Alhamdulilah banyak ilmu dapat dipelajari.. Ada anak kecil sesungguhnya bukan batu penghalang utk kita menimba ilmu. Tapi Adam memang well behaved! Tidur je memang la :D


Mak sempat bawa Adam jumpa Dr Maza dan minta dibacakan doa untuk anak soleh ku, insyaAllah.
Semoga Adam membesar dengan sihat, dah menjadi insan yang hebat mcm Dr Maza bila dia besar nanti, Amiin.. 



Kata2 dari beliau tak pernah gagal utk merusik hati ni. 
Kita dapat merasa betapa dekat hubungannya dgn Allah.Bicaranya penawar, senyumnya dapat melupakan kedukaan hati. Sungguh lain dengan bicara kita yg penuh noda, hidup sentiasa dalam kelalaian.

Ya Allah, himpunkan lah aku dalam kalangan hamba-hambaMu yang soleh. Amin


who are we?