to sahabat : sorry !



peermandangan City of Perth waktu malam

Post ni sebagai tanda maaf aku pada seorg sahabat ni...
dah lama beliau mintak jasa baik ku ceritakn serba skit psl tempat belajar ku di Perth ni utk kegunaan beliau menulis cerpen...

sahabat aku sorg ni seorg penulis.. pelajar & bakal guru bahasa melayu la katakn...
aku mmg kagumi bakat menulis dia ni sbb menang mcm2 pertandingan. Alhamdullilah.
Anugerah dari-MU :)

ok mari kita mula bercerita,

Perth,
terletak di Western Australia (ko kaji sdri eh peta Australia tu) hehe
bandar yg cantik, aman damai n yg paling aku suke, BERSIH !
tempat aku tinggal, Fairway Street..
rumah yang cantik dan mahal... $520 per week.tggl bersama 3 org sahabat yg lain yg juga dr Malaysia.
sebelum fly tu pandai2 kne cari contact nk dduk dgn sape nnti...
So far aku suke rumah yg aku dduk skrg ni sbb walking distance je dr Uni, 5minit berjalan...
10 minit dr City of Perth (naik kreta/bas)...
7minit cmtu dr Broadway Fair Shopping Centre.. 2 tingkat je and xbyk sgt kedai tp bagus la ade IGA supermarket, ala2 mcm Tesco, Carrefour gitu.. so senang la nk bli brg dapur....
ade byk kdai mknan halal ! ok xde la byk sgt tp ade 3 ; Kedai turki ada(kebab dy sedap wey), kdai Itali ade(jual nsk Briyani!), kdai Singapore ape tah ade jual nsk2 goreng(aku lupa nama kedai dia)..
so pendek kata, kawasan rumah yg convenience la since kitorg pon xde krete nk pegi bli brg jauh2...
tp halal butcher jauh skit la so terpaksa pnjam kreta bila nk pegi bli.... kat Carousel Shopping Centre, 20min drive..dia ala2 Mid Valley gitu....

ok skrg crita psl Uni aku plak..
Uni of Western Australia (UWA)
selalunya klu org dtg uni ni mesti org ckp cantikkkkk sgt.. mmg cantik.. convenient utk study..
semua bangunan lama2... so nmpak mcm antic dan bersejarah..
besar..tp xdela mcm uitm kat Malaysia tu..kawasan dia open je, uni kat cni xde pagar pon so di kelilingi rumah... and bersebelahan pulak tu dgn Matilda Bay ; kawasan rekreasi tepi laut... nama laut tu Swan River.
a'ah pelik kan diorg panggil river tp nmpak mcm laut n air dia masin...(mcm gmba kat atas).
so rumah aku pon dekat la dgn bay tu,tempat org jogging, cycling, berkelah.... bbq.. tmn mainan kanak2 pon ada..sesuai utk pegi tenangkn minda... peluh2kn badan ke..best !

haaaa byk lg bnde aku nk cite huhu
City of Perth
ni tempat lepak aku yg best jgk. city best byk tempat mknan hahal..klu aku rindu nsk minyak ; Karache.. murah n sgttt sedap. makcik dr singapore yg jual... kedai Arab2 jual kebab bykkk... Mcd & Kfc xboleh mkn sbb xhalal :(
ermmmm kdai favourite lepak jgk, Gelare.. jual waffles. half price pada hari selasa. sedap !
and satu lagi, Bubble Tea! mmg fevret org cni. sejenis minuman sedap. arghh terliur plak aku ttbe.
city ni klu shopping best gilaaa... mmg gila. sbb btol2 murah brg2 dia...klu sales la..
mmg potongan dia tu dia potong btol2 , xde tipu2. tp konsep dia, street mall.
mcm ala2 London gitu. kedai2 berderet2 spjg jalan an... (mcm jalan TAR ek?) tp cantik lahhh
best.... xde krete la bole lalu situ sbb kdai je semua...

ok ermmm ape lg...
byk sgt klu nk cita semua...setakat cni dlu aku cita ok?
klu nk tnye pape nnti aku tambah2 la yekk
klu nk lebih memahami, tgk la gmba kat profile aku...
byk gmba tempat2 yg aku sebut ni...
hrp2 penuhi ape yg kau nak..

sekiannn ~